Federbel ziet ze vliegen

En met Federbel bedoelen we in dit geval Tom Dejongh. Even behulpzaam en kritisch dan hij groot is, zorgt Dejongh voor een analyse van al wat veren heeft… en waar met een racket tegen geslagen mag worden. Waar deze lijn getrokken wordt, bepaalt u vooral zelf.

Shuttles dus. Dejongh met een klare boodschap, Federbel met het engagement hier wat mee aan te doen.

Na 15 jaar speler in zowel heren-als gemengde competitie en enkele jaren intensief toernooienspeler om A te kunnen worden volgens het oude systeem, je weet wel, de tijd dat je minstens op 10 toernooien finale moest spelen, waarvan 2 in Wallonië, kan je zeggen dat ik toch al wat ervaring “in the field” heb.

Daar bovenop komt nog eens 5 jaar competitieverantwoordelijke van meer dan 25 ploegen en meer dan 10 jaar bestuurslid bij BC De Dijlevallei.

Hoe kiest Dijlevallei en hoe zou een club best kiezen?
Kiezen

Omdat de aankoop van shuttles een immense hap is uit het budget van de club, kies je best zo goed mogelijk. Zeker in onze club, waar onze spelers ook verwend worden met “gratis” shuttles tijdens het vrij spel. Bij Dijlevallei zijn de vrij spel-avonden ook de echte topavonden van de club. Maandelijks worden er in het seizoen meer dan 300 matchen onderling gespeeld. Daar bovenop komen nog eens 26 competitieploegen => 1040 matchen. Jaarlijks voorzien wij dus shuttles voor om en bij de 3000 matchen! 1 shuttle per set meer of minder kan dus rap enkele duizenden euro’s verschil geven.

Zo herinner ik mij dat wij in onze club uitvoerig de nieuwe Decathlon shuttles getest hebben. Ook de RedClear, Babolat, Forza, Yonex, Carlton, Sosan, Victor en RSL’s kwamen aan de beurt. Mede geleid door sponsor deals van dat moment hebben wij dan telkens een keuze moeten maken van welk merk.

Alleen over de keuze van het merk hadden wij discussies. Want na uitvoerig testen, bleek dat het al snel duidelijk werd dat het loont om te investeren in een duurdere shuttle.

Telkens als ik op toernooi uitkwam tegen een “gierige” speler, merkte ik ook dat zijn shuttle na enkele rally’s al stuk was, terwijl we de rest van de set met mijn shuttle konden uitspelen.

Zie hieronder onze bevindingen voor het merk Yonex. Zelfs als het verschil in verbruik niet zo groot is, loont het toch om voor de duurdere/meer kwaliteitsvolle shuttle te gaan.

Ook bij Artengo kwamen wij hierop uit. De 950 is zowat vergelijkbaar met de Yonex 20. De 930, was dan weer eerder een trainingsshuttle gemaakt uit eendeveren ipv ganzeveren. Snel stuk en niet baanvast.

Bij Forza was het nog dramatischer. Zelfs bij de FZ 6000, hun 2de beste shuttle, zagen we ons verbruik verdubbelen.

Eveneens bij Victor zagen we dat er duidelijke verbetering was. De Victor Queen is rommel 1ste klas en zouden ze overal moeten verbieden. Vaak kom je met 1 koker per match niet toe, indien je van shuttle wisselt vanaf de baan niet meer normaal is.

Kortom

KIES NOOIT VOOR DE GOEDKOOPSTE SHUTTLE!!

Je verliest niet alleen geld, maar ook spelplezier, sportiviteit, niveau.
Door toenemend verbruik, moet je ook meer stockeren, meer kasten, meer rondsleuren

KIES VOOR EEN DUURZAME KWALITEITSVOLLE SHUTTLE!

Bespaar jezelf een hoop geld, klachten en frustraties!
Je wint  enorm aan spelplezier, sportiviteit en niveau.

Om het met de woorden van Yonex zelf te zeggen:

«  the bitterness of pour quality remains longer than the sweetness of low prices”

Voor weinig geld, weinig shuttle.

Trainen en spelen met slechte shuttles is het ergste wat er is.

Als de shuttle niet precies is, is het zuiver spel onmogelijk.

Goed spelen kan alleen met goede shuttles.

Ronaldo met een plastieken voetbal…..

Stockage

Buiten het merk en type shuttle, heeft stockage ook een belangrijke invloed op de kwaliteit en duurzaamheid. Dijlevallei heeft altijd kunnen profiteren van het zwembad, dat zorgde voor een “vochtig klimaat” in de sporthal. Stad Leuven heeft nu geïnvesteerd in een nieuwe installatie voor de ventilatie. Deze onttrekt ook het vocht uit de lucht. Leuk voor ons, maar dramatisch voor de shuttles. Zelfs bij hevig regenweer zakte de vochtigheid onder de 40%, met gevolg dat onze shuttles droog en broos zijn. We zoeken nu volop naar oplossingen, gezien wij deze verdubbeling in shuttleverbruik niet kunnen blijven betalen!

Bewaar shuttles op een vochtige plaats met constante temperatuur, laat ze in de zomer of winter NOOIT in de auto liggen. Hier moeten ze dagen/weken van recupereren.

Goedkeuring shuttles???

Op de website van Badminton Vlaanderen kan je een lijst vinden met alle goedgekeurde shuttles. Wie deze goedkeurt en hoe die goedkeuring gebeurt, is echter een groot raadsel. BadVla, noch LFBB willen antwoorden op deze vraag.

Wel weten we dat je voor een 1ste goedkeuring 50 kokers moet doneren en voor een hernieuwing 25 kokers.

Waar gaan die kokers naartoe?
Wie test deze?
Welke criteria worden gehanteerd?
Komt er ook een duurzaamheidstest aan te pas?

Het zou voor vele clubs handig zijn als de BBF op basis van deze tests een kort verslag zou opmaken over deze shuttles. Of dat deze shuttles vergeleken worden en in categoriën worden gestoken op basis van vlucht, duurzaamheid en gevoel. Momenteel moeten alle clubs zelf op basis van slechts enkele kokers een keuze maken, terwijl de BBF eigenlijk diezelfde tests hebben uitgevoerd.

Of worden deze shuttles toch niet echt uitvoerig getest?

Ook speciaal is de goedkeuring op basis van klassement. Hoe gaat dit dan voor de competitie? Mag een A-speler in 5de provinciale weigeren om bvb met een Forza 6000 te spelen? Logischer zou zijn om ook voor competitie onderscheid te maken tussen Liga en provinciale competitie.

Naar onze mening, zijn er toch wel wat shuttles opgenomen in de lijst die daar niet thuishoren. Hieronder een overzicht van hoe de lijst er volgens ons zou moeten uitzien.

Hopelijk zal de BBF de shuttles die een hernieuwing nodig hebben voor volgend seizoen, eens deftig onder de loep nemen.

Indien de BBF deze oefening niet doet, raad ik de spelers en de clubs alleen maar aan om zelf de juiste beslissing te nemen.

Gegroet,

Tom

3 gedachten over “Federbel ziet ze vliegen

  • maart 29, 2019 om 3:09 pm
    Permalink

    De nieuwe shuttles van Decathlon? Ik veronderstel dat het niet de nieuwste waren! Want de 950 is veranderd van naam terwijl de 930 een volledig verbeterde shuttle is met ganzenveren! Onlangs kon ik een koker via de Gentse vestiging van de winkel bemachtigen voor prijs van €13/50 kokers, een oerdegelijke shuttle, zeker voor die prijs!!!
    Ze hebben denk ik ook nog een andere op de website staan die gehomologeerd is door de BWF, benieuwd hoe goed deze is..

    Bij mijn weten komen de homologatie shuttles ook gewoon terecht bij de trainingsshuttles van de regionale selecties. Of er objectieve criteria zijn betwijfel ik.

    De stelling van over het algemeen een betere shuttle te nemen aan een iets duurdere prijs is wel een waar ik me bij aansluit! Al zijn enkele nieuwe spelers (Perfly en het niet regelementaire Ling-Mei vaak al goed voor een lagere prijs.. de toppers testte ik wel nog niet! Misschien jullie in mijn plaats?)

    Beantwoorden
  • maart 29, 2019 om 3:12 pm
    Permalink

    50 kokers AS50 goedkeuren kost teveel voor de verkoop die ervan zou gebeuren -> vandaar geen goedkeuring denk..

    Beantwoorden
  • april 3, 2019 om 11:09 am
    Permalink

    Hoi Tom. Interessant artikel. Wij zijn zelf ook op zoek naar een betere manier om shuttles te evalueren alvorens ze aan te kopen. Ideaal gebruik we dus een zo objectief mogelijk framework om shuttles te beoordelen.

    Hoe testen jullie precies de shuttles? Worden er scores (subjectief) uitgedeeld per onderdeel? Hoeveel kokers heb je nodig om het verbruik correct te testen?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *